Forældrevejleder
  • Hvem er jeg
  • Foredrag
  • Ydelser
  • Hvordan arbejder jeg
  • Udtalelser
  • Kontakt
  • Blog

Børn har brug for regler for at kunne begå sig.

17/8/2014

0 Kommentarer

 
Kender du det?
Er du presset, har travlt og mister overblikket, så sætter du flere regler op, er mindre imødekommnde overfor børnene og ligner et væsende monster, set udefra. Så går der nogle dage, og du fortryder din adfærd og løsner op for de regler, du satte op. Børnene kigger både undrende og begejstrede på dig. Nu må de gerne tage af kagedåsen uden at spørge, og mor/far hænger jakkerne på plads, der flyder i gangen.

Børn har brug for regler for at kunne begå sig og for at få den fornemmelse af at høre til i en gruppe/familie. Men for mig er der de nødvendige regler og de uhentsigsmæssige regler, og det er af stor betydning, hvordan vi som forældre håndterer reglerne 

Nødvendige regler kan være omkring: spisetider, hjemkomsttider, sengetider, mange legekammerater med hjem, omgang med kæledyr, regler for, hvornår vi spiser søde sager, påklædning passende til vejret. Desuden skal der være god tid til at indlære reglerne. Børn kan ikke anerkende og fuldt forstå reglerne før 8 års alderen.

Uhentsigsmæssige regler kan være omkring : Sig be`om, Sig tak for mad, du må ikke tale med ad i munden, spise med kniv og gaffel, imens de er små, regler omkring sproget og venskaber.

Hvorfor er de uhentsigsmæssige? Jeg ved, at den måde børn lærer allerbedst på, er ved at se, hvordan deres forældre gør." I skal ikke gøre som jeg siger, I skal gøre som jeg gør". Så vi husker selvfølgelig at sige tak for mad, når børnene har serveret deres første måltid kogte spaghetti, og hvis vi ikke må tale med en lille bid mad i munden, bliver der da alt for stille ved middagsbordet. 

I en af de børnhaver jeg har arbejdet i, var der en pige, som gav os alle store udfordringer. Pigen kommunikerede konstant med voldsomme bandeord, blev ved og holdt øje med vores reaktion. En dag sagde jeg til hende : " Nu får du to minutter til at komme med alle de frække ord du kan, og så er det slut resten af dagen". De frække ord stoppede....det var ikke længere interessant.

Hvad sker der når børn ingen regler får? Ganske enkelt, børnene prøver selv at sætte nogle regler op, og de får ganske travlt. De afprøver konstant andre folks grænser, men da de ikke har lært, hvordan man gør, går det oftest galt.

Og nu tilbage til den forælder, som den ene dag fylder på med regler og få dage efter får dårlig samvittighed og giver efter. STOOP. Dette giver meget forvirrede børn, som konstant vil være grænsesøgende, fordi de ikke har fået grænser. Hvis du oplever, at du er for presset/stresset, vil jeg anbefale dig at se min video om familie og karreiere her på tråden 

Som altid vil jeg minde dig om at budskabet skal bruges forskelligt i forhold til en treårrig og en otteårrig. En treårrig skal have budskabet mange mange gange, hvor den otteårrig forstår budskabet næsten efter første gang. Små børn har kun en bestemt plads til indlæring i hjernen, og hvis vi bruger alt pladsen til indlæring af regler, er der ikke plads til at lære om sociale færdigheder, og hvordan man leger. 
Hilsen Bente
0 Kommentarer



Efterlad et svar.

    RSS Feed

    Categories

    Alle

    Archives

    Februar 2015
    Januar 2015
    December 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    August 2014
    Maj 2014

Styret af Opret din egen unikke hjemmeside med skabelonerm du kan skræddersy.